tag:blogger.com,1999:blog-6763377479629539589.post3557152158354829658..comments2023-10-11T09:41:19.089+02:00Comments on Philosophical Comment: New Catholic ruling on condoms? Maybe, and maybe some ethics news as well!Christian Munthehttp://www.blogger.com/profile/03373442927438898939noreply@blogger.comBlogger6125tag:blogger.com,1999:blog-6763377479629539589.post-30390599801826838602010-11-22T21:41:01.093+01:002010-11-22T21:41:01.093+01:00Min poäng är bara att den primära addressaten för ...Min poäng är bara att den primära addressaten för sådana proklamationer osv är kyrkan själv. De skall alltså sättas in i sitt religösa sammanhang. De är inte framförallt uttalanden om den sekulära moralen utan vägledning för den som strävar efter helighet. Humanae Vitae handlar alltså först och främst om en moral för det sekulära samhället utan om hur den som strävar efter helighet skall ordna sin sexualitet.Johan Mårtenssonhttps://www.blogger.com/profile/02285986991146844686noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6763377479629539589.post-66794693674600861872010-11-22T21:12:29.106+01:002010-11-22T21:12:29.106+01:00Tja, kanske har du rätt om detta - vem vet? Men fa...Tja, kanske har du rätt om detta - vem vet? Men faktum kvarstår att om du läser vad Påvar och den kära kongregationen sagt under de senaste dryga hundra åren i diverse offentliga proklamationer och pamfletter angående den mänskliga sexualiteten och reproduktionen, så finns det inte mycket utrymme för nyanser. faktum är att detta även gäller när man läser katolskt inriktade framstående moralteorloger, vilka jag som du vet ägnade några år åt att närstudera....Christian Munthehttps://www.blogger.com/profile/03373442927438898939noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6763377479629539589.post-46084930491060487202010-11-22T17:47:38.884+01:002010-11-22T17:47:38.884+01:00Ett problem när man förklarar detta är att den kat...Ett problem när man förklarar detta är att den katolska moralläran är att den inte står på egna ben. Den är en slags mönster och måttstock för ett liv i kärlek. För katolicismen är det inte moralläran utan kärleken som står i centrum. Se t.ex. kontrasten mellan "den gamla lagen" och "den nya lagen" som den beskrivs i kyrkans katekes http://www.scborromeo.org/ccc/p3s1c3a1.htm#1961 (§1961-§1974). Det viktiga här är inte bara att Jesus skärper buden, utan att Gud nu kommer att ingjuta sin egen kärlek i de troendes hjärtan så att de inte bara uppfyller lagen utan mycket mer (den nya lagen, dvs ett liv i kärlek):<br /><br />1965 The New Law or the Law of the Gospel is the perfection here on earth of the divine law, natural and revealed. It is the work of Christ and is expressed particularly in the Sermon on the Mount. It is also the work of the Holy Spirit and through him it becomes the interior law of charity: "I will establish a New Covenant with the house of Israel. . . . I will put my laws into their hands, and write them on their hearts, and I will be their God, and they shall be my people."<br /><br />T.ex. De tio buden formulerar en mänsklig rättvisa i förhållandet mellan människor och också mellan människa och Gud. Det är den "gamla lagen". I bergspredikan (Matt 5) talar Jesus om en ny slags rättfärdighet som bara är möjlig genom ett slags övernaturligt infusion av kärlek: Att älska sina fiender, och be för dem som förföljer en. Att vända den andra kinden till den som slår en. Att gå två mil med den som kräver att man skall gå en mil. Att ge manteln också osv. <br /><br />Detta är bara möjligt med den kärlek som kommer från Gud. Det är förmedlandet av denna kärlek som är den kristna religionens kärna. Olika personer får olika mycket, och man kan växa i kärlek osv, och ens handlande kommer att vara mer eller mindre fullkomligt beroende på hur mycket kärlek man har fått. Eftersom kärleken kommer i grader så kommer också rättfärdigheten i grader sas.Johan Mårtenssonhttps://www.blogger.com/profile/02285986991146844686noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6763377479629539589.post-69013594733110476252010-11-22T15:56:22.480+01:002010-11-22T15:56:22.480+01:00Visst, i Bibeln står det allt möjligt. I de offici...Visst, i Bibeln står det allt möjligt. I de officiella meddelandena från Påven eller Kongregationen för trons bevarande i frågor kring sexualitet har det dock inte synts särskilt många mycket spår av detta mer nyanserade tänkande. Och det är definitivt inte så det tolkats. Jag välkomnar förstås om det från centralt katolskt håll ges större utrymme för sådant.Christian Munthehttps://www.blogger.com/profile/03373442927438898939noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6763377479629539589.post-9326523513757421602010-11-22T15:03:19.066+01:002010-11-22T15:03:19.066+01:00Är du säker på att den här idén om grader av önskv...Är du säker på att den här idén om grader av önskvärdhet är något nytt för kyrkan? Jag tänker genast på följande mycket kända och diskuterade bibeltext (Matt 19:16-22), om den rike ynglingen, som handlar om skillnaden mellan att följa buden och att vara "fullkomlig".<br /><br />16 Då kom en man fram till honom och frågade: "Mästare, vad skall jag göra för gott för att få evigt liv?" 17Jesus sade: "Varför frågar du mig om vad som är gott? Det finns bara en som är god. Men vill du gå in i livet, så håll budorden." - 18"Vilka?" frågade han, och Jesus svarade: "Dessa: Du skall inte dräpa, Du skall inte begå äktenskapsbrott, Du skall inte stjäla, Du skall inte vittna falskt, 19Visa aktning för din far och din mor och Du skall älska din nästa som dig själv." 20Då sade den unge mannen: "Allt detta har jag hållit. Vad är det som fattas?" 21Jesus svarade: "Om du vill bli fullkomlig, så gå och sälj allt du har och ge åt de fattiga; då får du en skatt i himlen. Kom sedan och följ mig." 22När ynglingen hörde svaret gick han sin väg bedrövad, för han ägde mycket.<br /><br />Jag skulle vilja påstå på rak arm att det alltid har funnits en medvetenhet om en skillnad mellan en slags basmoral: "bryt inte mot buden" och en slags supervenierande ideal som visserligen förutsätter att man följer buden men som innebär mycket mer. Jmfr t.ex. de sk. "evangeliska buden": kyskhet, lydnad och fattigdom som har präglat klosterlivet.Johan Mårtenssonhttps://www.blogger.com/profile/02285986991146844686noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-6763377479629539589.post-43049567857150448362010-11-21T13:46:00.236+01:002010-11-21T13:46:00.236+01:00Ja, vatikanen erkände ju först 1989 att jorden var...Ja, vatikanen erkände ju först 1989 att jorden var rund, så nu går det ändå relativt fort i deras omsvängningar :)Göran Hådénhttp://www.hallplatshaden.wordpress.comnoreply@blogger.com